patmosweb330

elin330

aegeanlab

Life Style

Ελίνα Σκούταρη Ξενοδόχος και μέλος της τουριστικής επιτροπής Πάτμου: O τουρισμός θέλει δουλειά, budget και ανθρώπους

patmos 14Μετά την επιστροφή της από το Παρίσι που εκπροσώπησε την Πάτμο στην διεθνή τουριστική έκθεση Salon Mondial du Tourisme, έστειλε το παρακάτω κείμενο που εμπεριέχει τις σκέψεις της και τις προτάσεις της  για τη συμμετοχή μας στις εκθέσεις και τον τουρισμό. 

 

Αγαπητοί φίλοι,
Θα ήθελα να σας ενημερώσω για τη συμμετοχή του Νησιού μας στη διεθνή τουριστική έκθεση Salon Mondial du Tourisme στο Παρίσι, το τετραήμερο 15 με 18 Μαρτίου 2018.  Εκπροσωπώντας τον Δήμο Πάτμου, κάλεσα μαζί μου (με δικά μου έξοδα) τη φίλη Τζένη Κωνσταντίνου, η οποία χειρίζεται άψογα την αγγλική και γαλλική γλώσσα.

Θα ήθελα λοιπόν να καταγράψω τις σκέψεις μου και τους προβληματισμούς μου, γενικότερα από τη συμμετοχή του Νησιού μας σε παρόμοιες εκθέσεις, αλλά και για τη συνολική τουριστική προβολή του. 

patmos 5

Είναι εξόχως σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε όλοι, πως η συμμετοχή μας στις τουριστικές εκθέσεις, μέσα σ'ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον, χωρίς το κατάλληλο διαφημιστικό υλικό και μάλιστα στη γλώσσα της χώρας που επισκεπτόμαστε, δεν αποτελεί αναπτυξιακή δράση για τον τουρισμό της Πάτμου αλλά απλά μια τυπική παρουσία.
Φυσικά, τελείως καλοπροαίρετα, ο καθένας από εμάς που υπερήφανα και πρόθυμα αναλαμβάνει να εκτελέσει μια αποστολή συνδράμοντας στην τουριστική προβολή του νησιού, καμώνεται πως ήταν όλα μια χαρά, είτε για να μην στεναχωρήσει κανέναν είτε γιατί απλά, δεν μπορεί να διακρίνει, να αναγνωρίσει και να αντιληφθεί τις διαφορές.

 Το σωστό είναι να λέμε αλήθειες και να μην ωραιοποιούμε γεγονότα και καταστάσεις, ούτως ώστε να μαθαίνουμε από τα λάθη μας και να διορθώνουμε τα κακώς κείμενα.

Γιατί απλές διαπιστώσεις περί «μεγάλης επιτυχίας» «διψήφια αύξηση των προκρατήσεων για το 2018» που ακούγονται και που διαβάζουμε σε ΜΜΕ και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, απέχουν πολύ από την πραγματικότητα.

Πρώτον, δεν υπολογίζουν τα μικρά νησιά χωρίς αεροδρόμιο, με μικρές τουριστικές μονάδες και χωρίς tour operators.

Δεύτερον, όλες αυτές οι προβλέψεις και αναφορές σταματάνε λίγο μετά την αναστάτωση της τουριστικής αγοράς, από τις Τουρκικές προκλήσεις στα μέσα Φεβρουαρίου.patmos 12

Ας μιλήσουμε όμως συγκεκριμένα για την τουριστική έκθεση. Κατ'αρχάς, άξια απορίας ήταν η επιγραφή του περιπτέρου, όπου διάβαζε κανείς "Αegean Islands - Cyclades - Dodecanese", αντί "Greece" ή "Greek Islands" στην αγγλική γλώσσα ή "Grece" στη γαλλική, όπως σε όλα τα άλλα περίπτερα των ξένων χωρών.

Αλλά και στο επίσημο φυλλάδιο της έκθεσης που λάμβαναν οι επισκέπτες, υπήρχε μόνο η αναφορά "Αegean Islands - Cyclades - Dodecanese", με αποτέλεσμα, άλλοι επισκέπτες που μας αναζητούσαν να δυσκολεύονται να μας εντοπίσουν, και άλλοι που "σκόνταφταν" μπροστά στο περίπτερο να μας ρωτούν πού βρίσκονται τα "Aegean Islands".
Γιατί θα έπρεπε απαραίτητα να γνωρίζουν τον γεωγραφικό προορισμό των ελληνικών νησιών ως "Aegean Islands";


Όσον αφορά στο διαφημιστικό υλικό του Δήμου για την συμμετοχή μας στην έκθεση ήταν το εξής:
Α) Μερικά τρίπτυχα έντυπα του Δήμου Πάτμου που δυστυχώς ήταν μόνο στα Ελληνικά, Αγγλικά και Τουρκικά!
Β) Χάρτες της Πάτμου, οι οποίοι κατά τη δική μου γνώμη είναι τελείως ακατάλληλοι για τουριστική έκθεση.


Επίσης μέσα σε δύο βαλίτσες μεταφέραμε:
Α) 120 πουγκιά, ευγενική χορηγία της Ένωσης Ξενοδόχων Πάτμου, που έγιναν ανάρπαστα φυσικά σε λίγες ώρες, καθώς και φυλλάδια της Ένωσης Ξενοδόχων Πάτμου,
Β) Οδηγούς της εταιρείας PIXELS που εμπεριείχαν πληροφορίες και στη γαλλική γλώσσα,
Γ) Μερικά συλλεκτικά έντυπα όπως τα παρακάτω στη γαλλική γλώσσα, που εκδόθηκαν κατά την περίοδο δημαρχίας Καμπόσου, και βρίσκονταν στην κατοχή του ξενοδοχείου Porto Scoutari, τα οποία διαθέσαμε στους Tour Operators.  Η σύγκριση συνολικά του 

patmos 11Ελληνικού περιπτέρου με αυτά των ανταγωνιστικών  αγορών, όπως της Κύπρου, της Ισπανίας, της Μάλτας, της Τουρκίας, κ.λ.π., μόνο θλίψη προκαλούσε.

patmos 13

H ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ , αποτελείται από 34 δήμους και άλλα μικρότερα νησάκια. Όλα όμως διαφορετικής ανάπτυξης, διαφορετικού μεγέθους, διαφορετικών υποδομών, διαφορετικών υπηρεσιών και εντελώς διαφορετικού είδους και ποιότητας επισκεπτών.

Και ενώ η «Πλεονεκτική Τουριστική Ελλάδα» έχει MARKETING GREECE, DISCOVER GREECE, ΣΕΤΕ, ΞΕΕ, ΕΔΕΕ, και τους Tour Operators, εμείς, της «άλλης Τουριστικής Ελλάδας» που για κάποιους  λόγους μας αποσυνδέουν και από το BRAND NAME "GREECE" δεν έχουμε αντιληφθεί ακόμη ότι η μη δική μας ενεργοποίηση μας βγάζει, σιγά-σιγά, βασανιστικά θα έλεγα εκτός τουριστικού παιχνιδιού.

Ας εξετάσουμε όμως τη μειονεκτική θέση των μικρών νησιών, όπως η Πάτμος, σε θέματα τουριστικής προβολής και τουριστικού marketing.

 Η Marketing Greece, εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα πουλάει υπηρεσίες marketing και προβολής τουριστικού προϊόντος στις Περιφέρειες. Ιδρύθηκε το 2013 και έχει ως πρωταρχικό στόχο την προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Στο ευρύτερο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για τον Τουρισμό, στόχος της είναι να υποστηρίξει το Υπουργείο Τουρισμού και τον ΕΟΤ στη δημιουργία μιας νέας τουριστικής ταυτότητας για την Ελλάδα.

Με βασικό μέτοχο με ποσοστό 80,43%, το Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΞΕΕ) με ποσοστό 16,60%, ενώ και την Ένωση Εταιριών Διαφήμισης και Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΕΕ) με ποσοστό 1.97%, η Marketing Greece Α.Ε. έχει ως στόχο την προβολή του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.

Η διαδραστική πλατφόρμα "DISCOVER GREECE", αποτελεί στρατηγικό πυλώνα για τη δραστηριοποίηση της MARKETING GREECE. Ο διαδικτυακός τόπος προβάλλει ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο τουριστικών προϊόντων, ενεργεί ως εργαλείο πωλήσεων, ευνοώντας τα μεγάλα νησιά με αεροδρόμια και υποδομές, τις μεγάλες τουριστικές μονάδες και Tour Operators.

Εν ολίγοις, οι MARKETING GREECE, DISCOVER GREECE, ΣΕΤΕ, ΞΕΕ, ΕΔΕΕ, μια μεγάλη οικογένεια και εμείς, οι μικροί, ιδιαίτεροι προορισμοί χωρίς υποδομές και χωρίς μεγάλες μονάδες, οι φτωχοί συγγενείς!

Τώρα καταλάβατε ποιοι είναι υπεύθυνοι για τις επιγραφές με γεωγραφικό προορισμό χωρίς ΕΛΛΑΔΑ στα περίπτερα μας!!!  Είναι ή δεν είναι το δικό μας brand name η ΕΛΛΑΔΑ & τα ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΗΣΙΑ που θα πρέπει να αναγράφονται ευκρινώς και μεγαλοπρεπώςπάνω από οποιαδήποτε άλλη επιγραφή και ονομασία;

Είναι ή δεν είναι η εικόνα του Καστρομονάστηρου η πιο ισχυρή και αναγνωρίσιμη εικόνα της Πάτμου, η οποία αποτελεί πανελλήνιο και πανορθόδοξο τόπο προσκυνήματος, όπου το 1981, χαρακτηρίστηκε με ειδικό νόμο από τη Βουλή των Ελλήνων, Ιερό Νησί;

patmos 16

Τι αντιπροσώπευε λοιπόν η εικόνα του ανεμόμυλου στο περίπτερο της Πάτμου; Μήπως τη νέα μας Τουριστική Ταυτότητα;

Φοβόμαστε να συνδέσουμε την Πάτμο με τα επτά σημαντικότερα προσκυνήματα της Ευρώπης
και να μπούμε για τα καλά στο χάρτη του  Παγκόσμιου Θρησκευτικού Τουρισμού;patmos 15
Το θέμα τουριστικό marketing ενός τόπου ξεκινά πρωτίστως από το budget (κονδύλια) που διατίθενται και τις αποφάσεις που λαμβάνονται για τη ορθή διαχείριση αυτών των χρημάτων.
Σε μία εποχή που το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, το digital marketing στοχεύει σε ένα ευρύτερο κοινό με μικρότερο κόστος υλοποίησης.

Ακόμη και το facebook με την κατάλληλη στρατηγική προώθησης, με το μικρό κόστος των 100 ευρώ μπορεί να προσελκύσει πάνω από 100 χιλιάδες ιντερνετικούς επισκέπτες.
Μπορούμε επιτέλους να αξιοποιήσουμε για την
προβολή μας τους επισκέπτες της κρουαζιέρας;
Ταξιδεύουμε σε όλη την Ευρώπη για να μας γνωρίσουν λίγες εκατοντάδες, ενώ στην πόρτα μας, μέσω της κρουαζιέρας, καταφτάνουν περισσότεροι από 100 χιλιάδες άνθρωποι κάθε χρόνο από κάθε σημείο του πλανήτη.
Ας σκεφτούμε, πως μπορούμε να αξιοποιήσουμε αυτούς τους επισκέπτες για την προβολή μας, εφόσον έχουν μια ζωντανή εικόνα της Πάτμου;

Γιατί να μη διανέμουμε το διαφημιστικό μας υλικό στα πολυτελή ξένα κρουαζιερόπλοια; patmos 10
Χρειαζόμαστε άμεσα, πόρους, χρόνο και ανθρώπους και η υφιστάμενη Δημοτική Επιτροπή Τουρισμού αδυνατεί να ανταπεξέλθει σε ένα τόσο δύσκολο έργο. Θα μπορούσε να υπάρχει ένας φορέας που θα αναλάμβανε δραστηριότητες προώθησης και προβολής του νησιού μας, συνδέοντας τις πολιτιστικές δράσεις και αξιοποιώντας τις υποδομές του Πνευματικού κέντρου αντλώντας επιπλέον χρηματοδότηση; Μήπως ο Δήμος θα έπρεπε να προχωρήσει στη δημιουργία ανεξάρτητου φορέα μετατρέποντας το Δημοτικό Πνευματικό Κέντρο σε Δημοτική Επιχείρηση: ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ & ΠΡΟΒΟΛΗΣ ΠΑΤΜΟΥ;

Επί 2000 συναπτά έτη περίπου, ο Άγιος Ιωάννης ο Θεολόγος, μας προστατεύει και προβάλλει το νησίμας. Μήπως ήρθε η ώρα να βάλουμε κι εμείς το «χεράκι μας» και να συμβάλλουμε με τις γνώσεις και την προσπάθεια μας;

Παρόλα αυτά, στις λίγες ημέρες προετοιμασίας που είχαμε στην διάθεσή μας πριν την αναχώρησή, θεωρώ πως με τις προωθητικές διαφημίσεις μας χρησιμοποιώντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, το direct mail σε πρακτορεία και μεμονωμένους Γάλλους καθώς επίσης η επίσκεψή μας στα Tour Operators εντός της έκθεσης, αυξήσαμε σημαντικά το ενδιαφέρον για το νησί μας.

Επειδή το θέμα «τουρισμός» είναι ολόκληρη εγκυκλοπαίδεια για όλους μας, είμαι στη διάθεσή σας, συμβάλλοντας όσο μπορώ κι εγώ σε ένα καλύτερο τουριστικό μέλλον για τον τόπο μας.

 

Με εκτίμηση,

Ελίνα Σκούταρη
Certified Travel Counsellor (CTC)
Αντιπρόεδρος Ε.Ξ.Π., υπεύθυνη Τουριστισμού
Μέλος Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης & Προβολής