E50 (87 x 75), Έκτυπο πολλαπλών στρώσεων από πρώιμο βυζαντινό θωράκιο με ανάγλυφη παράσταση αρπαγής ζαρκαδιού ή ελαφιού από λιοντάρι, 2015.
PHOTO © ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ
Η αρχιτέκτων Νόρα Όκκα παρουσιάζει στην Εταιρεία Πατμιακού Πολιτισμού το εικαστικό έργο με τίτλο ΣΠΟΛΙΑ: 11 Μεταγραφές
22 Ιουλίου – 22 Αυγούστου 2017 Preview: Παρασκευή, 21 Ιουλίου, 8μμ
Εταιρεία Πατμιακού Πολιτισμού
Oικία Σταύρακα Χώρα, Πάτμος
Η Εταιρεία Πατμιακού Πολιτισμού παρουσιάζει την έκθεση Σπόλια: 11 Μεταγραφές, μία εγκατάσταση από την αρχιτέκτονα Νόρα Όκκα. Η έκθεση θα πραγματοποιηθεί στο κτίριο της οικίας Σταύρακα της Εταιρείας Πατμιακού Πολιτισμού, ένα κτίσμα του 19ου αιώνα δίπλα από το Μοναστήρι του Αγίου Ιωάννη του Θεολόγου στη Χώρα της Πάτμου. Η έκθεση θα διαρκέσει από τις 22 Ιουλίου έως τις 22 Αυγούστου και το ευρύ κοινό θα έχει την ευκαιρία να γνωρίσει από κοντά το εικαστικό αυτό έργο που προβάλλει και καταγράφει τμήμα της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Ο όρος «σπόλια» αφορά στην εκ νέου χρήση παλαιότερων δομικών στοιχείων σε νεότερα κτίσματα. Η έκθεση Σπόλια: 11 Μεταγραφές παρουσιάζει έντεκα έργα τα οποία αναδεικνύουν μία επιλογή ανάμεσα στα σπόλια της Μικρής Μητρόπολης Αθηνών, από τους πρώτους χριστιανικούς αιώνες και τη βυζαντινή εποχή, μέρος μίας εκτεταμένης και λεπτομερούς έρευνας από το 2014.
Τα έργα αυτά προωθούν μια νέα μέθοδο αναπαραγωγής χάρτινων πολλαπλών εκτύπων αποτυπώνοντας διάφορες ανάγλυφες επιφάνειες. Η ανάδειξη της αρνητικής φόρμας όπως είναι αποτυπωμένη στο χαρτί αναπαριστά την ανάγλυφη εικόνα των σπολίων σε πραγματική κλίμακα στον εκθεσιακό χώρο. Μία άλλη αόρατη εικόνα είναι αυτή που υπονοείται από τον ανάγλυφο αρνητικό χαρακτήρα των πολλαπών εκτύπων, η εικόνα των σπολίων από την οποία προήλθαν τα έκτυπα.
Αυτή η εγκατάσταση έχει ως στόχο να προκαλέσει μία ειδική οπτική εμπειρία μέσω του φωτισμού, ο οποίος γίνεται κεντρικός σκηνογραφικός παράγοντας στον σχηματισμό αυτού του εικαστικού πειραματισμού. Μέσω των επιλεγμένων πηγών φωτός και της κατεύθυνσής τους, η αρνητική φόρμα των εκτύπων μοιάζει να μεταμορφώνεται σε μία θετική, τρισδιάστατη αναπαράσταση της ανάγλυφης λίθινης εικόνας των σπολίων. Η φαινομενικά ιεραρχική ιστορία της παραγωγής, αφαίρεσης, οικειοποίησης και έκθεσης των σπολίων αποδίδεται με αυτόν τον τρόπο σαν μια ταυτόχρονη, τριπλή χωρική αφήγηση.
Για την αρχιτέκτονα Νόρα Όκκα τα σπόλια παρουσιάζουν εικονογραφικό ενδιαφέρον αλλά αποτελούν και άμεση χωρική εμπειρία. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, η ιδέα της έκθεσης επικεντρώνεται τόσο στην ανάρτηση των εκτύπων όσο και στη συνολική τους σκηνοθέτηση στον εκθεσιακό χώρο. Δίνοντας έμφαση στη σημασία της χωρικής αναπαράστασης τόσο των σπολίων όσο και της αρχιτεκτονικής, ο εκθεσιακός χώρος μετατρέπεται σε έναν σύνθετο σχηματισμό παρελθοντικών και παρόντων χρόνων με τέτοιο τρόπο ώστε να υπάρχουν διαφορετικοί χρόνοι και χώροι.
Το προτεινόμενο έργο μπορεί να ερμηνευτεί και να βιωθεί αφενός ως μια συμβολική ανασύσταση των αυθεντικών αρχιτεκτονικών σπολίων και αφετέρου ως επιτελεστική συνέχιση της πρακτικής των σπολίων. Κάθε έκθεμα αυτής της εγκατάστασης προκαλεί με την ένταξη του στον εκθεσιακό χώρο ένα πλεόνασμα σημασίας που μας επιτρέπει να σκεφτούμε τις σύγχρονες πολιτισμικές τεχνικές ως συνεχείς μετατοπίσεις και μεταγραφές των πραγμάτων.
Η σειρά των εγκαταστάσεων Σπόλια αποτελεί μέρος του εικαστικού έργου Επιμέλεια Αρχιτεκτονικών Σπολίων (2010). Αξιολογώντας γενικά την έννοια των σπολίων ως κεντρική αρχιτεκτονική ιδέα μιας μακράς σειράς πολιτισμικών μείξεων, αυτό το έργο αποσκοπεί να παρουσιαστεί ως ένα έργο σε εξέλιξη. Ανάμεσα σε αυτές τις εγκαταστάσεις: Σπόλια (2014) Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, Σπόλια: 99 Μεταγραφές (2015) Ωδείον Αθηνών, Σπόλια: Το Αττικό Ημερολόγιο της Μικρής Μητρόπολης Αθηνών (2017) Σπίτι της Κύπρου.
Αυτή τη χρονιά, η έκθεση Σπόλια: 11 Μεταγραφές αφιερώνεται στα 111 χρόνια από την πρώτη περιγραφή των 99 σπολίων της Μικρής Μητρόπολης από τους Γερμανούς αρχαιολόγους K. Michael, A. Struck and P. Steiner το 1906, στην οποία η Νόρα Όκκα συνέβαλε με την καταγραφή 44 επιπλέον μη δημοσιευμένων θραυσμάτων σπολίων κατά τη διάρκεια αυτής της έρευνας και του εικαστικού πειραματισμού. Τα πολλαπλών στρώσεων έκτυπα των σπολίων από τη μικρή αθηναϊκή εκκλησία σύντομα θα ανταμώσουν τα επιγραφικά της αδέλφια στις συλλογές του Ινστιτούτου Προηγμένων Σπουδών του Πρίνστον.
Η έκθεση θα εγκαινιασθεί το Σάββατο 22 Ιουλίου στις 8μμ και θα την προλογίσει ο καθηγητής Στέφανος Γερουλάνος, θερμός υποστηρικτής και ιστορικός σύμβουλος αυτού του εικαστικού εγχειρήματος.
Η έκθεση υποστηρίζεται από τις εταιρείες Bright Special Lighting, Vinci Concessions και Zolotas. Με αφορμή αυτή την έκθεση η εταιρεία Bright Special Lighting δώρισε στην Εταιρεία Πατμιακού Πολιτισμού το φωτιστικό εξοπλισμό του εκθεσιακού χώρου στην οικία Σταύρακα στη Χώρα της Πάτμου.
Για περαιτέρω πληροφορίες τύπου παρακαλώ επικοινωνείστε:
ΕΤΑΙΡΕΙΑ ΠΑΤΜΙΑΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ
BRIGHT SPECIAL LIGHTING S.A.
VINCI CONCESSIONS S.A
ZOLOTAS
The architect Nora Okka presents at the Patmos Trust the artistic project under the title SPOLIA: 11transcripts
22 July – 22 August 2017
The Patmos Trust
Stavrakas House
Chora, Patmos
PHOTO © ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΙΓΝΑΤΙΑΔΗΣ
E50 (87 x 75) Multilayer squeeze of an early Byzantine closure slab relief with a lion gripping a roe or deer, 2015
The Patmos Trust invites you to the exhibition Spolia: 11 Transcripts, an installation by the architect Nora Okka. The exhibition will take place in the Stavrakas House of the Patmos Trust, a late 19th century building next to the Monastery of Saint John the Theologian in the Chora of Patmos. The exhibition opens on the 22nd of July to the 22nd of August. The public will have an opportunity to view the artistic project which captures part of our cultural heritage
The term spolia concerns the re-use of earlier construction material on new buildings. This exhibition features eleven works, which highlight a selection among the Early Christian and Byzantine spolia of the Little Metropolis in Athens, part of an extensive and detailed research since 2014.
These works introduce a new method of paper multilayer-squeezes imprinting various relief surfaces. The displaying of the negative form as it imprinted on paper represents the relief image of spolia in real-scale in the exhibition space. Unseen, but suggested by the relief negative character of the multiple-squeezes, is yet the relief image of spolia, that from which the artefacts originated.
This installation aims to provoke a special visual experience through lighting, which becomes a central scenographic agent in the articulation of this artistic experimentation. Through the chosen light sources and their direction, the negative imprint of the multiple squeezes appears transformed to be a positive, three-dimensional representation of the relief stone image of spolia. The spolia’s seemingly hierarchical history of production, removal, appropriation, and exhibition is thus intriguingly rewritten as a simultaneous, triple spatial narrative.
To the architect Nora Okka, spolia present both iconographic interest and immediate spatial experience. It is for this reason that the exhibition concept focuses on the hanging of the woks as much as on their staging in the exhibition space. With an acute sense for the importance of a spatial representation of both spolia and architecture, Nora Okka transforms the gallery space of the Patmos Trust into a complex configuration of past and present spaces resulting in both spatial and temporal overlays.
This artistic project seeks to be interpreted and experienced as a symbolic reconstitution of the authentic architectural spolia but also as a performative continuity of the practice of spolia. Each individual exhibit of these installations generates a surplus of meaning through its integration into the exhibition space, allowing us to perceive the contemporary cultural techniques as continuous displacements and transcripts.
The series of Spolia installations constitutes part of the artistic project Curating Architectural Spolia (2010). Evaluating the concept of spolia as a central architectural idea in a long series of cultural mixes, this project intends to be seen as a work in progress. Among those installations, Spolia (2014) Michael Cacoyannis Foundation, Spolia: 99 Transcripts (2015) Athens Conservatoire, Spolia: The Attic Calendar of the Little Metropolis of Athens (2017) House of Cyprus.
This year, the exhibition Spolia: 11Transcripts is dedicated to the 111 years of the first description of the 99 spolia of the church by the German archaeologists K. Michael, A. Struck and P. Steiner in 1906, to which Nora Okka has contributed with a record of another 44 unpublished fragments of spolia during this survey and artistic experimentation. The multilayer-squeezes of spolia from the small Athenian church will soon join their brothers and sisters, squeezes of inscriptions, in the collections of the Institute for Advanced Study in Princeton.
The exhibition will be inaugurated on Saturday, the 22nd at 8pm. Introduction to the exhibition by the professor Stephanos Geroulanos, patron and historical advisor of this artistic project.
The exhibition is sponsored by Bright Special Lighting, Vinci Concessions and Zolotas. In the occasion of this exhibition Bright Special Lighting donated to the Patmos Trust the lighting system of its exhibition space in Stavrakas House in Chora of Patmos.
For further press enquiries please contact:
THE PATMOS TRUST
BRIGHT SPECIAL LIGHTING S.A.
VINCI CONCESSIONS S.A.
ZOLOTAS