patmosweb330

elin330

aegeanlab

Ακούστηκαν

Η ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ. ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΒΕΡΓΟΥ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΤΟΥ 2023

 

DHMO SYMVOULIO 30 11 2022 4

 

Δύο  πολύ καλές και στοχευμένες εισηγήσεις ακούσαμε στο Δημ. Συμβούλιο Πάτμου από τους επικεφαλής των δημ. παρατάξεων του κ. Στόικου Γρηγόρη  της μείζονος αντιπολίτευσης και του κ. Παναγιώτη Βέργου της ελάσσονος.

Παρακάτω δημοσιεύουμε ολόκληρη την εισήγηση του κ. Βέργου και σύντομα και του κ. Στόικου, η οποία ήταν γεμάτη ερωτημάτων. 

 

 Η τοποθέτηση του Βέργου Παναγιώτη, Δημοτικού συμβούλου του Δήμου Πάτμου, εκλεγμένου με τη Λαϊκή Συσπείρωση Πάτμου, στη συνεδρίαση του ΔΣ  του Δήμου Πάτμου για τον Προϋπολογισμό  του 2023, τον οποίο και καταψήφισε .

 

       Ο προϋπολογισμός του Δήμου  Πάτμου για το έτος 2023, όπως  δυστυχώς και της συντριπτικής πλειοψηφίας των ΟΤΑ  της χώρας μας, είναι μια επανάληψη  σε τοπικό  επίπεδο της αντιλαϊκής  πολιτικής  , που προωθείται από τη παρούσα κυβέρνηση αλλά και τις προηγούμενες κυβερνήσεις καθώς   και τους μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Την ώρα που έχει χαθεί εδώ και μια δεκαετία το 40% και πλέον του μισθού, της σύνταξης και του εισοδήματος των μικρομεσαίων επαγγελματιών και ο πληθωρισμός «τρέχει με σπασμένα τα φρένα» στο 11,50% εξανεμίζοντας τα εισοδήματα μας…

 

Την ώρα που η πρωτοφανής ακρίβεια σε είδη πρώτης ανάγκης για την επιβίωση των οικογενειών μας, οι τιμές στο ρεύμα και στα καύσιμα , η κατάσταση στο δημόσιο σύστημα υγείας και σε όλες τις βαθμίδες της παιδείας  είναι αφόρητο βάρος στις πλάτες μας….. την ώρα που μια νέα καπιταλιστική  οικονομική κρίση είναι προ των πυλών , ίσως και η πιο βαθειά των τελευταίων 15 χρόνων… .  έρχεται  και ο παρών προϋπολογισμός , ο οποίος κινείται σε μια αντιλαϊκή κατεύθυνση  επιτείνοντας ακόμη περισσότερο τα προβλήματα μας  ,   αντί να λάβει  υπόψη τις ανάγκες της πλειοψηφίας των κατοίκων του νησιού μας  και να προσαρμοστεί σε αυτές καθορίζοντας  ένα άλλο επίπεδο ζωής  με επίκεντρο την υπηρέτηση, πάνω απ’ όλα,  του παράγοντα  άνθρωπος .  Δυστυχώς, για ακόμη μια φορά, ο Προϋπολογισμός του Δήμου Πάτμου   βρίσκεται σε πλήρη αναντιστοιχία   της χρονικής περιόδου που ζούμε (δεκαετία του 2020) με τις τρέχουσες ανάγκες της κοινωνίας , των κατοίκων και των επισκεπτών της Πάτμου .Ήδη από την ψήφιση  του Τεχνικού Προγράμματος  για το 2023 τέθηκαν οι πρώτες και καθοριστικές  πινελιές και ως εκ τούτου, εκ των πραγμάτων θα έπρεπε και ο προϋπολογισμός να είναι σε συνάφεια με το προαναφερόμενο πρόγραμμα.

 

 Αντί να ληφθεί υπόψη για να προσαρμοστεί ο προϋπολογισμός στις ανάγκες της πλειοψηφίας των δημοτών του νησιού μας, που είναι σε πολύ δύσκολη  οικονομική και κοινωνική θέση και να προβλέπει, μειωμένα τέλη  για τους περισσότερους πολίτες καθώς και απαλλαγές  για ΑΜΕΑ, ανέργους, πολύτεκνους και άλλες ευπαθείς ομάδες, ανάπτυξη του τομέα της πρόνοιας, νέα σχολεία, αντιπλημμυρικά  έργα, έργα αποχέτευσης, έργα οδοποιίας, αντισεισμική  και αντιπυρική προστασία  όπως επίσης και άλλα έργα που να εξυπηρετούν βασικές ανάγκες  της Πάτμου και των κατοίκων της , έχει εναρμονιστεί ( ο προϋπολογισμός) με τις επιταγές και τις κατευθύνσεις της κυβέρνησης.

 

Ο προαναφερόμενος δε  διακατέχεται και εμφανίζει  μια εικόνα μεγάλων προσδοκιών.  Η παρούσα κυβέρνηση, όπως και οι προηγούμενες,  έχει μοιράσει «σκονάκια» στους Δήμους, για την προσαρμογή των δικών τους προϋπολογισμών στους στόχους του βαθιά αντιλαϊκού και αντιδραστικού κρατικού  Προϋπολογισμού. Είναι χαρακτηριστικό ότι  ο προϋπολογισμός του 2023 αναφέρεται στο ύψος του ποσού  των   20.447.788,34 ευρώ με αντίστοιχο ποσό για το 2022  12.903.380,33 ευρώ. Δηλαδή ούτε λίγο ούτε πολύ μιλάμε για μια αύξηση του 36,90%. Στο σκέλος των Εσόδων , στον κωδικό 3  (Εισπράξεις από δάνεια και απαιτήσεις από Π.Ο.Ε.  έχει αναγραφεί το ποσό  των 8.737.246,17 ευρώ). Σημειωτέον ότι για το 2022 στον αντίστοιχο κωδικό είχε αναγραφεί το ποσό των  2.084.649,47 ευρώ. Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι  μεγάλα αυτά ποσά , που αφορούν διάφορα έργα μεταφερόταν , μεταφέρονται και θα συνεχίσουν να μεταφέρονται από προϋπολογισμό σε προϋπολογισμό και από έτος σε έτος, με μοναδικό στόχο τη δημιουργία εντυπώσεων  και εφησυχασμών.    

 

Κάνουμε κριτική στην εκάστοτε δημοτική αρχή, γιατί στις περισσότερες των περιπτώσεων λειτουργεί  ως πιστός υπάλληλος της κεντρικής κυβέρνησης . Αυτή η προσέγγιση για εμάς είναι η επιβαλλόμενη. Εκ των πραγμάτων δεν μπορούμε να περιοριστούμε σε ανάλυση μόνο σε τοπικό επίπεδο.  Οι προϋπολογισμοί και πολλές άλλες  αποφάσεις, ενέργειες και πρακτικές  των δήμων έχουν άμεση σύνδεση και εξάρτηση με τις επιλογές και κατευθύνσεις των εκάστοτε κυβερνήσεων. Το ψηφισθέν Τεχνικό πρόγραμμα για το έτος 2023  αποτελεί αδιάψευστο μάρτυρα του πιο πάνω ισχυρισμού μας.  Τα «έργα του 2023» , τα οποία αναγράφονται για πρώτη  φορά σε σχέση με το  2022 δεν υπερβαίνουν τα δάκτυλα του ενός χεριού.  Τα υπόλοιπα έργα ξαναεγγράφονται και επαναλαμβάνονται  στο εκάστοτε τεχνικό πρόγραμμα και στον αντίστοιχο προϋπολογισμό από έτος σε έτος , μερικά δε εξ αυτών  και για πολλά έτη.

Ο  κωδικός  06  (έσοδα από το κράτος-«έσοδα από επιχορηγήσεις  για λειτουργικές δαπάνες»  συμμετέχει στα έσοδα με ποσοστό  8,14% με αντίστοιχο περσινό  8,79%). Ελαφρά μειωμένο αλλά  και  σε πολύ χαμηλό επίπεδο αν λάβουμε υπόψη  τις ανάγκες του Δήμου μας  αλλά και του κάθε  ΟΤΑ  της χώρας.

 

Σε σχέση με τον κωδικό  03 (έσοδα από ανταποδοτικά τέλη και δικαιώματα) το προϋπολογισθέν ποσό  (938.426,78 ευρώ) είναι μικρότερο από  το αντίστοιχο του 2022 (1.035.078,54 ευρώ). Προφανώς  εκ της επιλογής περί μη αύξησης αυτών για το 2023 λόγω της προεκλογικής περιόδου, που θα διανύσουμε κατά το προαναφερόμενο έτος. Απόφαση  η οποία είναι μερικώς σωστή αν αναλογιστούμε  ότι ήδη  από τις διαμορφωμένες τιμές αυτών  (προϋπολογισμός 2022)  είμαστε  (ο Δήμος Πάτμου) σε  ένα επίπεδο από τα πιο υψηλά στην Ελλάδα. Η μείωση των τιμών αυτών θα ήταν η πρέπουσα επιλογή, η οποία θα ερχόταν να υπηρετήσει και να ικανοποιήσει τις λαϊκές ανάγκες.  Βέβαια, όπως τονίσαμε  και κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού του 2022, έτσι και με τον παρόντα, δεν λαμβάνεται μέριμνα σε σχέση με τα προαναφερόμενα τέλη και δικαιώματα, για ομάδες απόρων , ανέργων, μονογονεϊκές   οικογένειες κλπ ,  παρά μόνον  για τα ΑΜΕΑ.

       

Επίσης χρήζει σχολιασμού  ο κωδικός 045 (τέλος  επί των ακαθαρίστων εσόδων επιτηδευματιών). Το αναγραφόμενο ποσό είναι πολύ χαμηλότερο και δεν ανταποκρίνεται  στην πραγματικότητα . Σχετική αναφορά κάναμε και κατά τη συζήτηση  του Προϋπολογισμού του 2022. Βλέπε και «παραινέσεις» των ορκωτών λογιστών  στον Ισολογισμό του   2021.

 

Τέλος  είναι  αυτονόητο , ότι θα έπρεπε η «κρατική συμμετοχή» (  χρηματοδότηση και ενίσχυση των  Δήμων από τον κρατικό κορβανά)  να είναι πολλαπλάσια της αναφερόμενης, ούτως  ώστε το «βάρος» της είσπραξης των  εσόδων να μη μετακυλύετε  από το «κράτος» στους  Δήμους και στη συνέχεια απ’ αυτούς στους  δημότες . Προφανώς  αν ίσχυε αυτό και εφαρμοζόταν  από τους φορείς της  τοπικής αυτοδιοίκησης   πολιτικές σε φιλολαϊκή κατεύθυνση, τα τέλη καθαριότητας  και ηλεκτροφωτισμού,  η ύδρευση και η αποχέτευση, αλλά και τα τέλη των λοιπών  υπηρεσιών  που παρέχονται  από  αυτούς, θα ήταν  πολύ πιο «φθηνά» και θα έκαναν πιο «εύκολη» τη ζωή των πολιτών.

 

        Σε σχέση με το σκέλος των Εξόδων του Προϋπολογισμού, έχουμε να αναφέρουμε, ότι οι επιλογές  της ακολουθούμενης  και εφαρμοζόμενης  πολιτική της παρούσας δημοτικής αρχής, αλλά και των προηγούμενων δημοτικών αρχών στο Δήμο Πάτμου είναι σε πλήρη συμμόρφωση και  στοίχιση  με τις αντιλαϊκές πολιτικές της κυβέρνησης.

Απορρίπτοντας και το σύνολο του σκέλους  των Εξόδων του παρόντος προϋπολογισμού,

ενδεικτικά παρακάτω κάνουμε κάποιες αναφορές-προτάσεις ,  τις οποίες κατά την άποψη μας , η Δημοτική αρχή θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη και να ενεργήσει ανάλογα. Το ίδιο κάναμε και πέρυσι κατά την αντίστοιχη συζήτηση , αλλά η πολιτική της Δημοτικής αρχής συνέχισε στην ίδια ρότα.

 

Τίθεται επιτακτικά  στον τομέα των εξόδων να υλοποιηθούν οι ανάγκες  σε υποδομές και παρεχόμενες υπηρεσίες , οι οποίες έχουν παραμείνει και λιμνάζουν στα επίπεδα της δεκαετίας του 1980 , όπως η αποχέτευση, η ύδρευση, τα αντιπλημμυρικά έργα , το οδικό δίκτυο, τα νέα σχολεία, οι συγκοινωνίες (βλέπε Δημοτική  Συγκοινωνία), η κατασκευή αεροδρομίου, το οποίο να εξυπηρετεί τις σύγχρονες ανάγκες των κατοίκων και των επισκεπτών και να  συνάδει  μορφολογικά και περιβαλλοντικά στη διατήρηση του φυσικού κάλους του νησιού,    οι αθλητικές εγκαταστάσεις, η μονάδα φροντίδας ηλικιωμένων και πόσα άλλα  έργα, που οι συνθήκες των καιρών τα απαιτούν επιτακτικά. Επί τη ευκαιρία  και λόγω της ανωτέρω αναφοράς μας , περί κατασκευής αεροδρομίου, παρενθετικά  θα θέλαμε να αναφέρουμε , ότι κατά την άποψη μας  πως η προσυπογραφή εκ μέρους του κυρίου Δημάρχου  του κοινού αιτήματος των τεσσάρων δημάρχων  για την κατασκευή διεθνούς  αεροδρομίου στη Λέρο απεμπόλησε και έθεσε αυτόματα  στο περιθώριο, σε τελική ανάλυση διέγραψε, ένα δίκαιο αίτημα της συντριπτικής πλειοψηφίας των κατοίκων της Πάτμου που κατά καιρούς τίθεται  και ποτέ δεν υλοποιείται.

 

   Στις σχολικές επιτροπές  θα πρέπει να προβλεφθούν και να δοθούν περισσότερα  χρήματα.

     Επίσης  μεγαλύτερα ποσά να δοθούν  για  «παροχές ένδυσης  εργατοτεχνικού προσωπικού», που απασχολείται στις υπηρεσίες καθαριότητας, ύδρευσης, αποχέτευσης και άλλων έργων. Να δοθεί ότι προβλέπεται από τους ισχύοντες  κανονισμούς για να προστατευθεί η  υγεία των εργαζομένων. Η ίδια μέριμνα  να ληφθεί και για τους εποχικά εργαζόμενους, χωρίς διακρίσεις. Από ότι διαφαίνεται οι παραινέσεις μας δεν τυγχάνουν της αποδοχής  εκ μέρους της δημοτικής αρχής. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους.

 

      Να αυξηθεί  το προβλεπόμενο ποσό  για τα αδέσποτα ζώα. Να μη αναφέρεται δε μόνο σε ζωοτροφές, αλλά και σε φάρμακα καθώς και σε δράσεις  και ενέργειες  στο τομέα της μέριμνας, της περίθαλψης και της ανακούφισης των αδέσποτων ζώων. Ο Δήμος είναι πολύ πίσω  σε αυτόν τον τομέα  και δυστυχώς συνεχίζεται η ίδια πρακτική. Τίθεται πλέον  επιτακτική η ανάγκη της δημιουργίας ενός σύγχρονου καταφύγιου  διαμονής και περίθαλψης αδέσποτων ζώων.   

                    

      Τέλος , πολύ μεγαλύτερη χρηματοδότηση για την εξυπηρέτηση των αναγκών  των απόρων , των ανέργων , γενικότερα  συνανθρώπων   μας,   που βρίσκονται σε δύσκολη οικονομική και κοινωνική  κατάσταση. Ανάγκες που μπορούν να καλυφθούν με παροχή τροφίμων, ειδών ένδυσης, χρηματικών βοηθημάτων κλπ.  . Είναι χαρακτηριστικό ότι μέχρι και πέρυσι υπήρχε  ένας κωδικός ο  6481.0001 (προμήθεια τροφίμων για απόρους δημότες), ο οποίος από ότι φαίνεται ήταν για το θεαθήναι . Στον παρόντα προϋπολογισμό εξαφανίστηκε, δεν υφίσταται. Δεν μιλάμε πλέον για τα κοινωνικά παντοπωλεία και τις  άλλες υποσχέσεις. Προβληματιζόμαστε και εκφράζουμε ταυτόχρονα  την ανησυχία μας για τη μη λειτουργία , μέχρι και σήμερα του Βρεφονηπιακού Σταθμού. Το κράτος και οι δημοτικές αρχές θα πρέπει να ασκούν κοινωνικές πολιτικές για όσους έχουν ανάγκη, αντιμετωπίζοντας τους με αξιοπρέπεια και σεβασμό και όχι να επαφίενται στην «ευαισθησία» και ελεημοσύνη των  οποιωνδήποτε χορηγών και άλλων. 

 

Γενικότερα ζητάμε και απαιτούμε  να αναπτυχθεί μια κοινωνική πολιτική από πλευράς του Δήμου  με γνώμονα της εξυπηρέτησης  των αναγκών των συνανθρώπων μας αλλά  και σεβασμού  της αξιοπρέπειας καθώς και της περηφάνιας αυτών.

 

Τελειώνοντας θα πρέπει να τονίσουμε ότι τίθεται επιτακτική η ανάγκη για διεκδίκηση άμεσα  επαναφοράς   (όχι αύριο, αλλά χθες) των μειωμένων συντελεστών  ΦΠΑ σε όλα τα νησιά. Όπως επίσης να καταργηθεί εντελώς ο ΦΠΑ σε είδη λαϊκής κατανάλωσης, στο ρεύμα ,  το νερό  και τηλεπικοινωνίες. Ο Δήμος θα πρέπει να  γίνει μπροστάρης σε αγώνες για να  μη κόβετε το ρεύμα σε  κανένα συμπολίτη μας, να βάλει φρένο , με τις δικές του δυνάμεις ,  στο πάρτι των τραπεζών και των  funds, που εποφθαλμιούν τα ακίνητα  οφειλετών συμπολιτών μας.  Θα πρέπει και  εμείς  οι ίδιοι οι πολίτες, οι  νησιώτες να διεκδικήσουμε,  από οποιοδήποτε μετερίζι, ένα αξιοπρεπές  εισόδημα χειμώνα, καλοκαίρι,  να βάλουμε φρένο στην ακρίβεια και την κερδοσκοπία και να αντισταθούμε  σε όλη αυτή τη λαίλαπα , που δυσκολεύει  και απαξιώνει  μέρα με τη μέρα,  χρόνο με το χρόνο,  την ίδια μας τη ζωή  και την ύπαρξή μας.

                                                                  Πάτμος 30 Νοέμβρη 2022