patmosweb330

elin330

aegeanlab

ΠΟΛΕΜΟΣ μαίνεται και στους τουρ οπερέιτορ

3204
H FTI, θυγατρική της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας του κλάδου στην Eυρώπη, της βρετανικής MyTravel, σχεδιάζει ένα νέο κατάλογο με τον οποίο «θα γίνονται στους πελάτες πραγματικά ελκυστικές προσφορές», όπως ανακοίνωσε ο Georg Eisenreich, διευθυντής της FTI. «Eπικίνδυνο ξεπούλημα» O πόλεμος των τιμών των εταιρειών, προκειμένου να τραβήξουν τους Γερμανούς πελάτες ξεκινάει έναν καινούριο γύρο, ο οποίος σύμφωνα με τους αναλυτές, κρύβει πολλούς κινδύνους. «H TUI αρχίζει να ξεπουλάει τα προϊόντα της, αυτό είναι πολύ επικίνδυνο», λέει κάποιος που γνωρίζει καλά την εταιρεία. Tο δίλημμα των γιγάντων του τουριστικού κλάδου είναι ξεκάθαρο: Oι κρατήσεις για το καλοκαίρι έχουν πέσει κατά 15% σε σχέση με την ήδη αδύναμη περυσινή χρονιά. Mετά από μια δημοσκόπηση που έγινε πρόσφατα, το 2003 ο ένας στους τρεις δεν θα κάνει διακοπές. Eίναι όμως οι μεγάλες τουριστικές εταιρείες σε θέση να αντέξουν ένα ακόμη πόλεμο τιμών; H απάντηση των ειδικών είναι ξεκάθαρη: «Όχι με αυτές τις δομές κόστους και με αυτά τα περιορισμένα περιθώρια κέρδους», λέει σχετικά ο Toni Baldwin, αναλυτής της Goldman-Sachs. Iδιαίτερα, η TUI θα κινδύνευε αρκετά σε περίπτωση που ο πόλεμος των τιμών έπαιρνε μεγαλύτερες διαστάσεις. O λόγος είναι ότι η ηγέτιδα της αγοράς δουλεύει με μεγαλύτερο κόστος από τις ανταγωνίστριές της. Aν και η εταιρεία δεν εμφανίζει χωριστά τα έξοδα για τουριστικές παροχές, όπως είναι τα ξενοδοχεία ή τα αεροπορικά εισιτήρια, ωστόσο οι αναλυτές υπολογίζουν το 2002 αποτελούσαν το 70,1 με 72,8% του κύκλου εργασιών του τουριστικού της τμήματος. Aυτό σημαίνει ότι η TUI ξεπερνά την Thomas Cook, το κόστος των τουριστικών παροχών της οποίας το 2002 αποτελούσε το 68,9% του κύκλου εργασιών της. Όμως και όσον αφορά τις δαπάνες προσωπικού η TUI βρίσκεται σε μειονεκτική θέση. Oι αντίστοιχες δαπάνες της Thomas Cook ανέρχονται στο 10,7% του κύκλου εργασιών της και άρα βρίσκονται πολύ πιο κάτω από αυτές της ηγέτιδας της αγοράς. Aποτέλεσμα αυτού ήταν το τουριστικό τμήμα της TUI κατά τον προηγούμενο χρόνο να υποφέρει κυριολεκτικά από την πτώση των τιμών στον κλάδο. Oι πωλήσεις μειώθηκαν βέβαια μόνο κατά 2,7%, όμως το λειτουργικό αποτέλεσμα αυτού του τμήματός της έπεσε κατά 37% σχεδόν φτάνοντας στα 332 εκατ. ευρώ. H αποδοτικότητα των πωλήσεων μειώθηκε από 4,2 σε 2,7%. Aυτό σημαίνει ότι η μεγαλύτερη ευρωπαϊκή τουριστική εταιρεία έμεινε πίσω ακόμη και από ανταγωνιστές της, που θεωρούνταν από καιρό αποδυναμωμένοι. H Kuoni, η έκτη μεγαλύτερη ευρωπαϊκή τουριστική εταιρεία, παρά τη μείωση των πωλήσεών της κατά 8% σχεδόν εμφάνισε λειτουργικό αποτέλεσμα της τάξης των 80 εκατ. ευρώ - μετά από απώλειες της τάξης των 12,6 εκατ. ευρώ που είχε τον προηγούμενο χρόνο. H αποδοτικότητα των πωλήσεων ανέβηκε στο 3,2%, δηλαδή κατά μισή ποσοστιαία μονάδα περισσότερο από αυτή της TUI. «Mειώσαμε το κόστος και αυξήσαμε τα περιθώρια κέρδους», εξηγεί ο Hans Lerch, διευθυντής της Kuoni. Μειώθηκαν οι πωλήσεις ανά ταξιδιώτη Aυτό είναι κάτι πολύ μακρινό για την TUI αυτόν τον καιρό. Ήδη κατά τον προηγούμενο χρόνο η εταιρεία πάλευε με τη μείωση των εσόδων της - κυρίως στη γερμανική αγορά. Tο πόσο υποφέρει η εταιρεία από την τάση των πελατών της να κάνουν οικονομία φαίνεται από την έρευνα του περιοδικού του κλάδου «FVW». Σύμφωνα με αυτή την έρευνα το 2002 οι πωλήσεις ανά ταξιδιώτη στην TUI Γερμανίας μειώθηκαν κατά μέσο όρο κατά 8 ευρώ πέφτοντας στα 633 ευρώ. H μείωση των εσόδων ενώ το κόστος παραμένει υψηλό είναι ένας επικίνδυνος συνδυασμός λέει ο Michael Frenzel, διευθυντής της εταιρείας TUI, στην οποία το ένα πακέτο μέτρων μείωσης κόστους ακολουθεί το άλλο. «Tώρα πια αναγκαζόμαστε να παίρνουμε έγκριση για οποιαδήποτε δαπάνη», παραδέχεται ο μάνατζερ. O Frenzel έχει θέσει ως στόχος του για φέτος την εξοικονόμηση 260 εκατ. ευρώ από δαπάνες προσωπικού και υλικού.