Πάτμος, 03.09.2024 Aρ.Πρωτ.1035
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ του Σωματείου Λεμβούχων Πάτμου «Ιωάννης ο Θεολόγος που εδρεύει στην Πάτμο, νομίμως εκπροσωπούμενο
Το Σωματείο των λεμβούχων της Πάτμου από την ίδρυσή του το 1959 αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο της τουριστικής ανάπτυξης της κρουαζιέρας, εκκινώντας από τα δύσκολα χρόνια της πρώτης κρουαζιέρας μέχρι σήμερα όπου καταφθάνουν στο νήσο υπερσύγχρονα πλοία με πολλές χιλιάδες επισκεπτών. Ήμασταν πάντοτε ο συνδετικός κρίκος ανάμεσα στους λεμβούχους και την κρουαζιέρα. Αυτή η ιδιότητα μας κατέστησε διαχρονικά, συμβούλους, συνεργάτες, συνομιλητές όλων των προηγούμενων αρχών του νησιού για θέματα του λιμανιού της Πάτμου καθώς κάθε Δήμαρχος ή άλλος αξιωματούχος επεδίωκε να αξιοποιήσει την εμπειρία μας.
Αυτά βέβαια συνέβαιναν πριν το νησί αποκτήσει Πλανητάρχη. Τώρα ενημερωνόμαστε από το Facebook για τα τεκταινόμενα στο λιμάνι και οι αποφάσεις λαμβάνονται από άτομα που ναι μεν έχουν αποφασιστικές αρμοδιότητες αλλά ογκώδη άγνοια δε για καθοριστικά θέματα για το μέλλον του νησιού.
Κανείς δεν γεννήθηκε γνωρίζοντας, ούτε απαιτούμε από κάθε αιρετό να γνωρίζει τα πάντα. Όποιος όμως δεν γνωρίζει και αποφασίζει για τις τύχες των άλλων οφείλει να ρωτάει και να μαθαίνει.
Οφείλει να συνεργάζεται, να διαβουλεύεται και να παίρνει τις αποφάσεις του με γνώση και όχι ιδεοληψία.
Θα γίνουμε πιο συγκεκριμένοι, πάντα από FB αρχικά είδαμε με έκπληξη σχέδια επί χάρτου στο πιο νευραλγικό σημείο του λιμανιού. Έτσι μη υπαρχουσών αντιρρήσεων από Ιπποπόταμους, Ρινόκερους και λοιπές οικολογικές δυνάμεις ξεφουρνίστηκε πάνω σε μία υπάρχουσα εγκεκριμένη και χρηματοδοτούμενη μελέτη ετών μία ερασιτεχνική επέκταση του λιμανιού με ανάπτυξη βραχίονα 34 μέτρων, επέκταση του υπάρχοντος ντοκ μεταξύ λιμανιού και παραλίας και κατασκευή ξύλινου πεζόδρομου στην ίδια περιορισμένη παραλία του Ιωάννη του Θεολόγου.
Όσο και αν το ζήτημα είναι σοβαρό και προσπαθούμε να μην το διακωμωδήσουμε είναι αστείο να συζητείται η πλήρης αλλαγή του τμήματος του λιμένα όπου αποβιβάζουν και επιβιβάζουν επιβάτες οι λέμβοι, που αποτελεί το πιο ευαίσθητο μέρος του ISPS και του σχεδίου ασφαλείας PFSP χωρίς να έχει προηγηθεί διαβούλευση με τους λεμβούχους, τους ιδιοκτήτες των τοπικών ημερόπλοιων, τους φορείς της κρουαζιέρας, του επιφορτισμένους με την ασφάλεια του λιμανιού, τους εμπλεκόμενους ιδιοκτήτες ακινήτων και επιχειρηματίες.
Τρία μέλη του ΔΗΛΙΤΑΠ, αρμόδια μεν, καλοπροαίρετα ίσως, αλλά πλήρως ακατάλληλα όσον αφορά τις προσωπικές τους γνώσεις και εμπειρίες στο αντικείμενο, αποφασίζουν να ανατρέψουν μία μελέτη χρόνων και να κάνουν τους μαθητευόμενους μάγους εκεί που χτυπάει η καρδιά του τουρισμού του νησιού. Αναρωτιόμαστε στο σημείο αυτό πώς ο Δήμαρχος που αγωνίστηκε για το υπάρχον master plan ακόμα και χωρίς θεσμικό ρόλο δεν έχει αντιδράσει για την ακύρωση ενός έργου του σε θητεία 9 ετών. Και λέμε ακύρωση, γιατί επί του πρακτέου τα σχέδια αυτά επί χάρτου ανατρέπουν το υπάρχον master plan θέτοντας σε κατάσταση τροποποίησης και αναθεώρησης της χρηματοδότησης. Γνωρίζοντας μάλιστα το πόσο χρόνο χρειάστηκε η τελική έγκριση του υπάρχοντος φοβόμαστε ότι ριχνόμαστε οικειοθελώς στον λάκκο με τα λιοντάρια της γραφειοκρατίας.
Η παρέμβασή μας δεν γίνεται από καπρίτσιο επειδή δεν ερωτηθήκαμε. Δεν καμωνόμαστε τους παντογνώστες ούτε διεκδικούμε για τους εαυτούς μας τον ρόλο του κριτή των πάντων. Θέτουμε με το δελτίο τύπου αυτού στο κοινό είτε γνωρίζει είτε απλά αντιλαμβάνεται κάποια απλά θέματα κοινής λογικής.
Προβλέπεται η ανάπτυξη ενός μπράτσου (επέκταση προβλήτα) 34μ. Χ 7μ. στο βορειοδυτικό τμήμα του λιμανιού χωρίς να λαμβάνεται υπ’ όψιν το αντιμάμαλο (παλινδρομικός κυματισμός) του νοτιά που θα δημιουργήσει πρόβλημα στις προσεγγίσεις των πλοίων όποτε πνέει νότιος ή νοτιοδυτικός άνεμος. Πρόβλημα θα δημιουργηθεί επίσης με τους βόρειους ανέμους οι οποίοι επίσης θα παλινδρομούν τα κύματα που θα σπάνε πάνω στον μώλο.
Η παρέμβαση αυτή θα έχει περιβαλλοντική επίπτωση στην παραλία καθώς εκεί θα ξεθυμαίνει ο κυματισμός. Η προέκταση της αποβάθρας κατά 5 μέτρα αφενός θα περιορίσει την δυνατότητα του ελλιμενισμού τριών λέμβων από-επιβίβασης σε δύο επιβραδύνοντας το ρυθμό αποβίβασης και μειώνοντας περισσότερο τον χρόνο παραμονής στο νησί των επισκεπτών. Ταυτόχρονα θα δυσχεραίνονται οι ελιγμοί των λέμβων λόγω του περιορισμού του χώρου σε τέτοιο βαθμό που θα πρέπει να απομακρυνθεί το δρομολογιακό σκάφος και τα ημερόπλοια καθώς θα βρεθούν πιο κοντά στην είσοδο και έξοδο του μπράτσου. Ο κύκλος που θα κάνουν οι λάντζες για να εισέλθουν στον χώρο που θα περιορίζεται από λιμενοβραχίονα θα πρέπει να γίνεται πίσω από τον γνωστό σε όλους βράχο του «Κένεψη» για αποφυγή ατυχήματος.
Μειώνεται δραματικά το ωφέλιμο τμήμα της παραλίας η οποία εκτός από τόπος αναψυχής και κολύμβησης των κατοίκων της Σκάλας είναι και πόλος έλξης των επισκεπτών των κρουαζιερόπλοιων που απολαμβάνουν το μπάνιο τους κατά την σύντομη παραμονή τους. Δεδομένου του ήδη περιορισμένου πλάτους της και της λειτουργίας πέντε επιχειρήσεων οποιοσδήποτε περιορισμός της θα είναι ασφυκτικός για όλες της δραστηριότητες.
Αφήνουμε στο τέλος το πιο σημαντικό ζήτημα της ασφάλειας. Μπορεί η Πάτμος να είναι νησί με μηδενική εγκληματικότητα όμως είναι ανελαστική υποχρέωση του λιμένα μας να περιφράσσεται ο χώρος ελέγχου Schengen και πολύ περισσότερο η αποβίβαση των επιβατών να γίνεται εντός του περιφραγμένου χώρου. Όσο κι αν δεν τίθενται θέματα πραγματικού κινδύνου, ο κίνδυνος είναι η έκπτωση του λιμανιού από την τήρηση των διεθνών προδιαγραφών με καταστροφικά αποτελέσματα για την κρουαζιέρα. Μπορεί σε κανέναν να μην αρέσουν τα κάγκελα πλην όμως συνιστούν υποχρέωση του σχεδίου ασφαλείας και της τήρησης των ελέγχων Schengen. Δεν είναι θέμα αισθητικής αλλά τήρησης κανόνων.
Κατά την λήψη της εν λόγω απόφασης ΑΔΑ: 9Α10ΟΡΗΜ-Θ02 υπήρξε σοβαρός αντίλογος από τα υπόλοιπα μέλη του ΔΗΛΙΤΑΠ που ψήφισαν παρόν. Ο Δήμαρχος επικαλέστηκε μεταξύ άλλων την αναβάθμιση του χώρου Schengen και την ανάπτυξη περισσότερων θέσεων για λάντζες, ώστε να διευκολυνθεί η πρόσβαση των λεμβούχων. Αλήθεια, γιατί δεν μας το είπε από πριν να χαρούμε ενόψει μάλιστα και της νέας λέμβου με μήκος 21 μέτρων που ναυπηγήσαμε και θα φέρουμε σύντομα; Γιατί δεν το είπε και στην Ένωση Εφοπλιστών να χαρούν κι αυτοί για την αναβάθμιση του χώρου Schengen; Και αυτοί οι λιμενολόγοι που ήρθαν και αποφάνθηκαν, έτσι με βάση την απλοϊκή λογική μας δεν έπρεπε να μας ρωτήσουν για την συνήθη κίνηση του λιμανιού, για την συχνότητα των δρομολογίων μας, για το πόσες ταυτόχρονες αφίξεις έχουμε και άλλες πληροφορίες που οι επιστήμονες αποζητούν προκειμένου να καταλήξουν στην αναγκαιότητα, λειτουργικότητα και ασφάλεια μίας κατασκευής;
Όσο καλές και να είναι οι προθέσεις αυτών που θέλουν να κάνουν πράγματα για το νησί, πρέπει να σκεφτούν σοβαρά τις επιπτώσεις. Κάθε ενέργεια έχει αντίκτυπο και κάθε απόφαση πρέπει να λαμβάνεται με σύνεση και κυρίως διαβούλευση. Τα λάθη στο λιμάνι δεν συγχωρούνται και δεν διορθώνονται και τα πλήγματα στον τουρισμό είναι μη αναστρέψιμα. Γνωρίζουμε όλοι πόσο υποφέρει η Κάλυμνος από μία άστοχη μπούκα.
Δεν θέλουμε να συνομωσιολογήσουμε αλλά όλα δείχνουν ότι το μόνο που θα επιτευχθεί είναι η καθυστέρηση των ήδη εγκεκριμένων έργων του λιμανιού.
Με εκτίμηση,
Μελιανός Νίκος
Πρόεδρος του Σωματείου Λεμβούχων Πάτμου «Ιωάννης ο Θεολόγος»